Tuesday, February 16, 2010

KUASAI GERAK BAHASA TUBUH ANDA

Cara kita memperlakukan sesuatu seperti menggerakkan badan dapat mempamerkan sesuatu maksud tertentu. Tanpa perlu menuturkan kata-kata, gerak tubuh badan kita bisa menyatakan sesuatu maksud yang tersirat.

Tips penting:

1. Mulakan Komunikasi

Tunjukkan – duduk bersebelahan dengan seseorang kemudian perhatikan gerak tubuhnya samada tegak atau membongkok. Tiru gaya badan dia atau semasa dia membuat mimik muka atau tidak. Tersenyum atau tidak. Tapi pastikan semasa kita meniru gelagat dia itu tidak terlalu ketara bimbang nanti dia merasakan diri dia dipersendakan.

Maksudnya – Pergerakan ini amat berguna kepada kamu jika bertemu seseorang buat pertama kali. Ini bagi memastikan dia amat mengagumi kita. Kita dapat membina hubungan dengan cemerlang. Lama kelamaan hubungan dengan si dia akan lebih rapat.

 

2. Nampak Mudah Didekati

Tunjukkan – beri senyuman ikhlas dan naikkan sedikit kening kamu. Ketika mulakan perbualan dengan si dia pastikan pergelangan dengan tapak tangan menghadap mereka, terutama bila tiba tangan kamu ’beraksi’.

Maksudnya – mempamerkan tapak tangan bermakna kamu bersikap positif serta memberangsangkan. Kita dapat mempamerkan sikap kita yang lembut tetapi jujur dan maksud sebaliknya saya menaruh kepercayaan terhadap kamu. Justeru kita mengharapkan hubungan ini mampu diteruskan dan kamu boleh percayakan saya.

 

3. Jadi Teman Karib

Tunjukkan – bila seorang teman ingin meluahkan rahsia perasaannya, tunjukkan betapa kamu benar-benar sudi mendengarnya. Dengan mengangguk kecil ketika sedang berbicara. Kalau ingin mencelah tunggu sehingga ia habis bicara antara lima hingga 10 saat sebelum kamu bersuara.

Maksudnya – sesekali menganggukkan kepala ketika sedang berbual menunjukkan bahawa kamu benar-benar mendengar. Dan jika mahu membiarkan dia bercakap atau berkongsi cerita dengan caranya (tanpa menyampuk setiap kali dia berhenti seketika), itu bermakna bahawa kamu juga menghormati perbualan si dia 100 peratus berkaitan dengan dirinya.

0 comments:

Post a Comment